Friday, March 5, 2010

Pelempang Puake Cikgu Besor...


Masa aku skolah rendah di Sekolah Kebangsaan Bandar Mentakab (xbandar mane laa) dulu Guru Besar aku pernah bercerite tentang kehandalan dia dekat anak2 murid die yang baru masuk darjah empat dan masih ramai yang xsunat lagi (murid lelaki)... Die cakap kalau die tampar pokok, pokok tu boleh mati... kalo die sepak binatang, binatang tu boleh chachat. Oleh sebab itu die tak mahu melempang anak2 murid die kononnye.. Jadi kami budak2 darjah empat mula gerun dengan cikgu besor berkenaan, dah laa muke garang macam ayoh pin... sekali die terajang memang ke langit laa jawabnye.. aku tengok ade 3-4 orang classmate aku muke da cuak, mcm nk nangis pun ade kena gertak dgn cikgu besor berkenaan.. dari jauh aku tengok tangan cikgu besar tu, buat perkiraan sket2 tentang ukur lilit serta nisbah momentum tapak tangan dia, perghh kalau kena ni memang makan xabis laa...

beberapa minggu lepas tu, aku kantoi dalam kelas matematik... memang xde kes lain laa, memanjang xsiap keje skolah, jenis xde motivasi nk buat homework. pagi2 orang lain duk sibuk copy kerje member, aku duk sibuk main ulat gonggok.. sudahnya cikgu matematik tu suruh aku jalan itik keliling blok kelas aku.. naseb aku baik sebab ade sorang lagi member aku, azim jadi peneman aku. dia pun dua kali lima je dengan aku.. haha kira ade jugak member buat borak2 time jalan itik tu... bermula laa perjalanan itik aku bersama rakan seperjuangan. kena pulak lalu tepi kelas sebelah, cisss ramai yang pakat gelak tengok aku terkedek-kedek... dalam hati aku dah membara, siap laa korang time tunggu bas nanti... sekor2 aku suap dengan ulat gonggok.. tengah sedap2 layan jalan itik dengan azim dekat tepi koridor raya multimedia kelas tu, aku dikejutkan dengan kehadiran Guru Besar Sekolah Kebangsaan Bandar Mentakab... Chaaittt, palat sungguh beliau... time2 aku kena denda ni laa die buat round... menyumpah-nyumpah aku dlm hati. aku pandang azim dekat sebelah, die da tepuk dahi.. "bala' da datanggg"...

Bila cikgu besar tu nampak je due ekor itik ni tengah terkedek-kedek kat tepi koridor kelas, cepat je die berjalan ke arah aku sambil buat muka xbersalah... chehh mmg laa, yg bersalah aku dgn azim. sampai je depan aku, die suruh aku dgn azim berdiri, huhh lega sekejap dpt berdiri. kalau lagi 5 minit aku jalan itik, mmg tertanggal laa ligamen lutut aku ni.. tengah sedap2 aku urut kepale lutut yg lenguh, tappp... jari cikgu besar tu da melekat dekat perut aku dengan azim, xhilang lagi lenguh kepale lutut aku ni da mendapat secubit kaseh sayang dekat perut pulak... adoi laa... sambil die cubit tu die tanye kitorang apesal kene jalan itik. aku pun mengaku je laa pasal xsiap keje skolah.. lagi kuat die cubit... aku da terjengket-jengket tahan pedih, tapi azim steady je... perot die made in thailand kot...

Aku ingat cukup laa dgn hukuman cubit tu, rupanya nafsu serakah cikgu besar ni belum puas lagi... dan2 je dia abis cubit perut aku, terus die sambung dengan penampor sedas.. PANGGG!!! melekat atas pipi aku dengan azim... perghh die punye efek berdesing, pane kejap aku... lepas je mendapat habuan berupe pelempang sedas sorang, aku dengan azim dibenarkan masuk ke kelas... dalam kelas lepas abis je time matematik tu, aku terus tanye azim dan bukak cerita pasal pelempang puake cikgu besar tu.. menurut dari ape yang cikgu besar tu cerita dulu, barang siape yg makan pelempang die mmg azab laa lepas tu... ade sedikit kerisauan bile terkenang cerita cikgu besar tu, tapi kitorang relaks je... buat dekk je...

Sekarang dah 14 tahun kejadian tersebut berlalu, aku dengan azim masih steady mcm dulu2... tidak mati, pengsan, sawan mahupun chachat selepas mendapat pelempang puake cikgu besar tu. Malah masih gagah untuk menghabiskan dua keping roti canai banjir sambil berkung fu.. Cuma azim sahaja yang kadang2 hilang pedoman dan mudah merepek tak tentu hala, tapi itu memang normal bagi seorang jejaka bernama AZIM... Jadi aku cuba mentafsir kejadian lempangan puake tersebut dari sudut positif, mengikut hipotesis aku "semakin dilempang seseorang pelajar itu, semakin tinggi tahap kesedaran serta kebijaksanaan pelajar tersebut"... owhhh naseb baek laa aku selalu kene penampor dengan pelempang mase skolah2 dulu...

5 comments:

LyA SaFaR said...

giler menarik citer ko...aku lom lagi lah kena denda guru besar lalu..belumlagi aper..mmg x kan ader lah..hahhaha.....paling tidak buku2 yg x pernah aku wat kjer sekolah kena baling dr tingkat 3 kebawah...terketek2 aku lari nk cr lik buku tu..hahhaha

deus X machina said...

kalau koi lempang aok...nescaya impian aok nak ke jepun akan tercapai
erk888

Awish said...

Lya: ko xtrue laa kalo xpenah merase pelempang cekgu...hehehe

naem: ahh xde maknenye, suwei lg ande laa..haha

madmal said...

haha. kena pelempang cikgu aku demam wei. hahaha. aduh.. nasib baek kat universiti x ada lecturer nak men lempang2 ni. huhu.

Siti Nur Aminah said...

aku pun pernah kene lempang dengan utz aku..aku benck dia