Wednesday, March 24, 2010

Adakah Anda Selamat!!!


Hye... Konichiwaaaa...

Salam pemberontakan dari Ustat Komeneh kepada rakan2 sekalian... 
aku nk bagi tau sket dekat korang semua ni, perihal privacy dan juga keselamatan data2 serta maklumat peribadi korang. Untuk pengetahuan korang, pagi tadi aku terjumpa satu gambar milik seorang pelajar UiTM yang aku kenal. (aku xnak sebut siapa2...ade sesetengah yg dah tau ) telah tersebar disebuah (sebuah ke?) laman web. gambar tersebut diletakkan di bawah satu topik yang kurang enak utk disebut di sini.. jadi aku rasa ini pasti memalukan tuan punya gambar tersebut.. juga terdapat komen2 yang xberape elok dibawah posting gambar tersebut...semua macam da gatal2 miang keladi...

Jadi di sini aku ingin ingatkan korang semua dengan beberapa perkara:

i. jika ingin menghantar laptop/pc utk tujuan baik pulih, sila pastikan semua maklumat peribadi serta apa2 yang bersifat privacy disimpan di tempat yg selamat.. ini kerana, mungkin ada sesetengah org yang tidak amanah akan menggunakan barang2 tersebut utk tujuan2 tertentu. 

ii. jika ingin menjual handset/handphone, seboleh bolehnya ambil kad memori hs/hp anda kerana, jika terdapat  gambar2 yang privacy, video2 ronggeng maka... meronggeng lah anda bila terlihat gambar dan video tersebut tersebar di internet. jangan ingat bila anda sudah format memori tersebut, maka segala data akan hilang... tidak sama sekali, semua atau mungkin sebilangan data tersebut masih boleh diperoleh semula dengan menggunakan teknik penyamaran ala2 ninja seperti Naruto (kepale hotak anda!!!). Teknologi dan canggih sekarang bai...sendiri mau ingat laa

iii. jika pc/laptop anda dihubungkan secara LAN, xtau ape itu LAN? hahh pergi tanya Lebai Google.. Pastikan firewall pc/laptop anda diaktifkan supaya anasir2 luar xdapat nk mencuri data dari pc/laptop anda (kalau da kena hack tu aku xjamin laa)...

iv. Simpan thumbdrive/external memori anda baik2. hilang padan muke!!!

walau ape pun, saya sarankan di sini janganlah simpan benda2 yang panas serta mampu mencetus kontroversi... karang da terlepas kat tangan orang laen, haaa sendiri laa tanggung akibatnye... haha saya chow dulu yaa kawan2... sayonaraaaaa!!!

6 comments:

deus X machina said...

apa pun pic tadi memang la sangat mantopppppp

Afiq Safwan said...

mana link? koi nok jugok. heheh

xluwiex said...

amboih kalo bab2 gitu laju je aok yak...hehe...

madmal said...

weh gambor sape weh??

xluwiex said...

haaa itu yg kite nk tau tu imam... ko bukan kenal pun aku rase...

Annabelika said...

betol tu