Wednesday, March 31, 2010

mari mengaji bersama kanak-kanak rebina...

dulu ayah aku pernah mengajar budak mengaji dekat rumah, mula-mulanya due tige orang je yang dtg nk belajar, tp tak lame lepas tu makin ramai laa pulak. memang meriah laa rumah aku kalau lepas time maghrib. aku pun ade laa jugak kadang2 tolong ajar diorang, tp yang bace muqadam je laa.. hehe..

budak2 ni pulak macam2 kerenah dan pe'el ade.. rumah aku da mcm tadika jadinye. kejap kang diorang main anak patung, esok main batu seremban, yang jantan bedal main tuju selipar depan rumah aku, sampai ayah aku bertempik baru laa kucar kacir bukak beg cari rehal dgn quran/muqadam.. ape tidaknye kan, kawan2 ramai, tu yg meriah sgt diorg kalau time mengaji tu.. aku kenangkan budak2 ni besor lipas je, kalau tak memang aku da piat sekor2, degil nak mampos...

kadang2 tu tengah syok diorang main2, ade yang datang menyakat.. menjerit laa kawan yang kena sakat tu.. sikit2, "pakcik abuuuuu...pakcik abuuuu"... duk jerit name ayah aku.. sekali ayah aku libas rotan atas lantai senyap kejap diorang.. xsampai lime minit bertempik balik.. hangin jugak aku kadang2 tu, tp sabor je laa, budak2 kann...

ade satu hari tu ayah aku xdpt ajar budak2 ni mengaji sebab join orang berkitab dekat masjid, so mak aku kena laa take over tempat ayah aku.. aku pun ajar laa sorang due yang perangai macam orang sket, yang xmacam orang tu malas aku nk melayannye... abis mengajar aku lepak laa kat luar rumah ambik angin sekejap. tak lame lepas tu dtg laa sorang mak budak ni nk jemput anak die balik mengaji. die tanye laa anak die,
" adik mengaji dengan siape tadi?"

dengan  selambe je anak die jawab.."adik mengaji dengan makcik abu"

keh keh keh.. makcik abu... mentang2 ayah aku die panggil pakcik abu, mak aku die bedal panggil makcik abu... haihhh budakk...budakkk...

9 comments:

PEY said...

blah lu..lu da jadi anak dare skarang...xkuor malam..layan tenet je kat umoh..

PEY said...

blah la lu mat..dok umah cam anak dare sunti je..

Awish said...

pundek pey...ni bile akaun blog aok aktif balik ni... mende time ujan mlm skang... lepak tido ar best...keh keh keh

madmal said...

wah.. anak pak abu ajar ngaji seh.. biar betul. huhu.. dulu x pnah nampak ko ngaji pown.. confius aku..

Hajar B said...

comel je kan, mak abu.

Awish said...

imam: haih ko jgn ckp camtu terase aku, ko sibuk bercintan mane laa nk nmpk aku kannn...hehe

hajarr: huhu comel eh..

deus X machina said...

sila jawab soalan aku...

apakah huruf2 ihfa' hakiki???

Aiwontdispleymainem said...

bagos a die nih

Khairiah said...

awis..aku rndu nk gadoh dgn ko la..huhuhu