Sunday, May 8, 2011

Itu laa mak dah pesan...

Gua kelmarin buat kerja berfaedah pergi Kolumpo balik hari, gerak pukul 9malam, pukul 6pagi dah sampai rumah balik. gua memang suka buat pekerjaan macam tu, sampai rumah bukak pintu dah dapat kuliah suboh dari makcik abu (mak gua).. bukan apa, dia dah pesan suruh tidor je dekat mana-mana rumah sedara gua kat KL tu.

"apekejadohnye laa aok ni dengan tak tidonye merayap entoh kone, ngape tak tido je kat kolumpo tu esok baru balik."  mak gua dah start membebel..

haha gua sebenarnye bukan nk cerita pasal ceramah mak gua, memang dah hari-hari gua kena ceramah dengan makcik abu, sofistikated orangnya makcik abu ni kalau bab-bab menceramah anak-anak, kena pulak anak yang suka buat fe'el macam gua ni...haha.. (tak baik ye kawan-kawan buat mak korang susah hati, kena pulak di hari ibu ni hehe)

Ape yang gua nk cerita ialah gua mengalami satu pengalaman aneh semasa gua tengah sedap ronda-ronda dalam Pusat Bandaraya Kuala Lumpur tu. korang tau laa kan KL kalau malam ni macam-macam aktiviti ada. gua suka tengok banggunan bercahaya, tengok orang, tengok perangai orang, tengok orang buang tebiat dan seribu satu macam aktiviti yang ada di KL tu.

Daripada Bukit Bintang ke Jln Pramlee, gua masuk Jln Pasar, lepas tu ke Dataran Merdeka dan akhir sekali ke Brickfield. tapi yang gua heran, lepas gua gerak dari Brickfield nk menghala semula ke Pusat Bandar, entah macam mana kereta gua boleh sesat. kalau setakat sesat belakang lorong ke, sesat jalan sehala ke takpe lagi. ini sampai sesat ke satu kawasan perkuburan cina. tempat dah laa dalam hutan, semak samun tepi jalan, mencarut betul rasenye..

Hati gua rasa tak berapa nak sedap, gua on radio lepas tu kucar-kacir cari frekuensi IKIM. bajet-bajet malam macam ni radio IKIM ada pasang orang mengaji la nak buat sedap hati gua. sekali pulas punya pulas IKIM entah ke mana, orang mengaji entah kemana pesen nak memainkan gua jugak radio ni rasanya. cilakak betol.. nak tak nak gua kena mengaji sendiri. dalam keadaan darurat macam ni, dengan sibuk nak cari jalan keluarnya ayat kursi gua baca dekat lapan kali khatam, tu belum masuk al-fatihah sama tiga kul. tapi makhraj dengan hukum  tajwidnya tak payah cakap laa, berterabur gua rasa... habis segala simpang gua masuk, jalan macam tempat orang nak lempar mayat, sampah sarap penuh kat bahu jalan.

Dekat setengah jam jugak laa gua mundar mandir nak ke pangkal jalan, entah macam mana pusing punya pusing gua dah masuk satu kawasan perumahan laa lebih kurang, lepas tu depan sikit dah ada highway. Perghhh, gua punya girang lain macam sebab dah tak sesat... rasa nk tendang-tendang je radio kereta yang memainkan gua tadi biar padan muka dia... bila dah kembali ke pangkal jalan apelagi, gua pecut balik pahang terus laa..

Dalam perjalanan balik tu gua muhasabah diri, "tu laa taknak dengar cakap mak lagi"... cemas jugak laa gua merasa tidor tepi kubur cina malam tu haha... yang gua ingat, kubur cina tu dekat area Jalan Kerayong Aman sebab gua perasan papan tanda masa nak cari jalan keluar... Lu orang tau Jln Kerayong Aman dekat mana? Gua try google tak jumpa....Cilakak!!!

6 comments:

LoStGuErReRoZzZ... said...

perghhh... dah gaye misteri nusantara citer aok ni... ntoh celah mano ntah kubuor jalan kerayong tu... len kali ajak koi skali ronda2 mlm kat KL... Paling kuat pun kite sesat kan kubor islam... keh keh keh...

Anaqi Hawwari said...

Eh, aok ni, hantu cina mana kacau orang Melayu...

hahaha...

xluwiex said...

dindang: haha xpe next time koi ajok aok, tp koi tau da kompem sesat punye... sedangkan dulu nk pegi balik rumoh aok kg pandang pun bleh sesat keh keh keh

anagi: hehe xde eh? sy xkena kaco pun.. just tersesat je.. kalo ade hantu cina dtg sy tampal laa sticker kat dahi die

cicikgurl... said...

Haaaaa..... rasekan...rasekan...

LoStGuErReRoZzZ... said...

koi dah tye rodong cina koi kat opis... mmg ade jirat cina kat jalan kerayong tu... so aok sbnarnyer masih ade di dunia yang nyata time tu... bukan kene sakat dek bunian...

super-1 said...

sempoi gak blog hang...aku puas carik shoutbox xde so aku drop la sini...